25 - 28 juli 2012, Brädholmen i Oskarshamn, Fri entré


måndag 16 maj 2011

Hamnfestivalen presenterar: LilErik


Hej LilErik, vem är du?

Jag är en snart 27 år gammal snubbe som ursprungligen kommer från Perstorp i Skåne.
Jag flyttade till Norrköping år 2005 för att plugga musikproduktion på Linköpings Universitet.
År 2008 tog jag min examen och har sedan dess stannat kvar i Norrköping, där jag trivs
väldigt bra.

Hur kommer det sig att du började syssla med musik och varför blev det just hiphop?

Jag är uppväxt i en musikalisk familj där min pappa spelade i dansband under nästan
hela min uppväxt. Jag har alltid tyckt om att sjunga och gjorde mitt första framträdande på scen
på Perstorpskarnevalen, då var jag tre år gammal och jag sjöng "Du kan alltid lita på pojkarna
över 35". Hiphopen kom jag in på när jag var i tretton-års åldern. Jag minns att jag lyssnade
specifikt på hiphop-låtarna på mina Absolut Music skivor. Dessutom lyssnade flera av min kompisar på hiphop, så även dom introducerade mig ordentligt för hiphop.

Hur skulle du beskriva din musik?

Soul och funk är två andra genres som ligger mig varmt om hjärtat och det kan man även höra i
mina låtar, eftersom jag inspireras och samplar mycket av dessa två genrer. Så LilErik är blandning mellan hiphop, soul och funk.

Vad jag förstår har du släppt hela fyra plattor. Berätta lite mer om dessa

Det stämmer, jag har släppt fyra solo plattor. Den första släppte jag 2006 och den heter "Jag är funky". Den andra plattan släppte jag 2008 och den heter "Tar mitt liv". Dessa två första plattor är mer utav två demoplattor, som jag brände på cd-skivor, gjorde ett enkelt omlsag och sedan skickade ut till diverse media och skivbolag i hopp om att någon skulle få upp ögonen för min musik. Dock fick jag inte så mycket uppmärksamhet som jag hoppades på och bestämde mig för att till nästa projekt släppa en skiva "på riktigt" på egen hand.

Ur detta nästkommande projekt kom EPn "Min Stil" som släpptes i november 2009 och trycktes upp i 500 exemplar. Min Stil blev lite av mitt genombrott för en större publik, då den uppmärksammades bland annat på P3 Lab och på Min Gata i P3. Den blev nämnd och recenserad på diverse bloggar, hemsidor och i Kingsize Magazine (Sveriges hiphoptidning).

Min senaste EP "Digga min skit" släpptes digitalt genom den svenska hiphop communityn Whoa.nu i januari i år. Även Digga min skit har fått en hel del uppmärksamhet i tidningar, på bloggar, på hemsidor och på Sveriges Radio Kristiansstad. Jag har även släppt tre musikvideos, som alla ligger på Youtube. Min Stil och Digga min skit finns även tillgängliga på spotify.

Vad lyssnar du själv på för musik?

Som ni kanske listat ut är det hiphop, soul och funk som pumpas i mina högtalare.

Vilka är dina musikaliska förebilder?

Jag har väldigt många musikaliska förebilder. Men om jag ska nämna mina absoluta favoriter är det Michael Jackson, James Brown, Marvyn Gaye och Ray Charles. När det kommer till andra rappare finns det och väldigt många jag ser upp till som bland annat Biggie, The Fugees, Talib Kweli, Wu-Tang, Dr. Dre, Snoop, Petter, LoopTroop, Rusiak, Fattaru för att nämna några namn.

Vad inspirerar och driver dig?

Att folk lyssnar på och tycker om min musik är en stor drivkraft. Det finns inget roligare än när någon visar uppskattning för till exempel en låt man jobbat väldigt hårt med. En annan drivkraft är att jag hela tiden strävar efter att bli bättre pådet jag gör. Och den största drivkraften, som nog alla musiker har, är kärleken till musik överhuvudtaget.

Av alla dina låtar, vilken är din favorit och varför?

Min favoritlåt av mina egna låtar är en låt som heter "Glömmer aldrig". Det är det tredje spåret på Min Stil. Låten är väldigt nostalgisk och handlar om min tid som "tonårshiphopare" i min hemort Perstorp. Dessutom gästas låten av två kompisar som går under namnen Gibo Sativo och Toby Zaiboot och som båda två höjer låten med sina grymma verser.

Vad är planerna för framtiden?

Sen jag släppte Digga min skit har jag legat lite på latsidan när det kommer till att göra musik. Men nu har jag börjat komma igång igen. Så framtida planer är att släppa en ny egenproducerad EP och jag har även ett samarbete med en producent som heter Jonas Malmsten. Vi ska också så småningom släppa en EP tillsammans.

Vad kan vi förvänta oss av din spelning på Hamnfestivalen?

Jag kommer, som alltid, spela glad och trallvänlig hiphop som är lätt att ryckas med i. Bli inte överraskad om du kommer gunga på nacken och röra på benen även om du inte hört mina låtar och lyssnar på hiphop i vanliga fall.





LilErik uppträder på Hamnfestivalen lördagen den 30 juli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar